Het Turkije Instituut is sinds eind 2015 gesloten. Aanleiding tot dit besluit was het gebrek aan perspectief op nieuwe fondsen, mede in het licht van de ontwikkelingen in Turkije. De website (turkije-instituut.nl) is nog wel toegankelijk als informatiebron. Hierdoor zal althans een deel van de expertise die in de afgelopen acht jaar is opgebouwd behouden blijven.

Dubbelmetropool Adana-Mersin

Adana en Mersin zijn twee aangrenzende provincies en tevens provinciehoofdsteden in het zuiden van Turkije. Beide provincies liggen in de Mediterrane kustregio, die nog zes andere provincies telt. Samen vormen de twee steden de Adana-Mersin metropool, een van de meest dichtbevolkte gebieden van Turkije.

Adana is met 14000 vierkante kilometer een relatief grote provincie en beslaat een oppervlak ongeveer ter grootte van de helft van België. Met ongeveer 2 miljoen inwoners is de stad Adana – na het viertal Istanbul, Ankara, Izmir en Bursa – de vijfde stad van Turkije. De provincie Mersin is iets groter en beslaat een oppervlak van ongeveer 16000 vierkante kilometer. De stad Mersin is juist iets kleiner dan Adana en telt ongeveer 1 miljoen inwoners.

Adana heeft een BBP van ongeveer US$18 miljard (2008) en is daarmee de zesde provincie van Turkije. Mersin is met een BBP van ruim US$16 miljard de zevende provincie van Turkije. Alleen de voor de hand liggende provincies Ankara en de westelijke provincies Istanbul, Izmir, Kocaeli en Bursa produceren dus meer dan Adana en Mersin. Dit laat goed zien hoe groot het potentieel is van deze twee provincies.

Adana
De nabijheid van de uitgestrekte en zeer vruchtbare Çukurova vlakte is een belangrijke factor in het economisch succes van Adana. De vlakte is wat betreft landbouw een van de meest productieve gebieden ter wereld. Anderzijds ligt Adana ook niet ver van de Syrische grens en concurreert het met Gaziantep om de positie van poort naar het Midden Oosten.  Sabancı, een gigantisch zakenconglomeraat en het tweede bedrijf van Turkije, is afkomstig uit Adana. Ook huisvest de provincie de grootste Industriële Zone en Free Trade Zone van Turkije.

De belangrijkste sectoren binnen de productie van Adana zijn textiel, machinerie en voedsel. Zo neemt de provincie 10% van de katoenproductie, 30% van de citrusproductie en maar liefst 45% van de graanproductie voor de rekening. Als een van de eerste in Turkije heeft Adana een grootschalige en georganiseerde agriculturele zone, met grote investeringen in kasbouw en onderzoek.

Alhoewel de EU nog altijd de grootste internationale handelspartner is van Adana, worden landen als Irak, Syrië en Rusland steeds belangrijker. Irak is momenteel het belangrijkste exportland voor de provincie, gevolgd door Duitsland en Rusland. Nederland bezet een achtste positie en importeert voornamelijk voedsel, automotives en textiel. Net als geheel Turkije, importeert Adana meer dan het exporteert en ondervindt het op die manier een handelstekort.

Mersin
De economie van Mersin, ook gelegen op de Çukurova vlakte, is meer gericht op de (internationale) handel. De stad huisvest de grootste haven van Turkije en herbergt daarnaast ook enkele Free Trade Zones, hetgeen beide onmisbare factoren zijn in het economisch succes van Mersin.

De haven van Mersin is het zwaartepunt van de economie van de provincie. Het is de grootste haven van Turkije en in 2008 werd er voor meer dan 18 miljoen ton aan containers verwerkt. De haven is in 2005 geprivatiseerd en is voor een periode van 36 jaar uitbesteed aan een consortium van Turkse en Singaporese bedrijven.

De economie van Mersin drijft dus op internationale handel. Per jaar wordt er zowel meer geïmporteerd als geëxporteerd dan in het geval van Adana en dit betekent dat het handelstekort ook een stuk groter is. De belangrijkste exportlanden zijn China en Turks Cyprus, waarbij voornamelijk landbouw goederen, metalen en textiel verhandeld worden. Nederland is wat betreft export uit Mersin het twaalfde land.

Energie
Een zeer belangrijke economische impuls voor dit gebied, is de oliehaven in Ceyhan. Dit stadje ligt veertig kilometer ten oosten van Adana en is een eindbestemmingen van enkele zeer belangrijke internationale pijpleidingen. Zowel de Baku-Tbilisi-Ceyhan pijplijn als de Kirkuk-Ceyhan pijplijn eindigen hier en voorzien de haven op die manier van Azerbeidjaanse en Irakese olie. Er zijn vergevorderde plannen om ook een pijplijn aan te leggen tussen Samsun en Ceyhan, om zo ook Russische olie naar de Middellandse Zee te brengen. Verder zijn er ook plannen om enkele gaspijplijnen aan te leggen van Kirkuk en Samsun naar Ceyhan. De oliehaven van Ceyhan vervult een sleutelrol in de Turkse wens zich steeds meer als een regionale energiehub te gaan manifesteren.

Blogs

Turkije Instituut sluit zijn deuren
Turkije Instituut sluit zijn deuren
Nieuw Turks kabinet, Turkse rechtsstaat verder onder druk
Turkije haalt Russisch vliegtuig neer, internationale coalitie tegen Daesh/IS lijkt te klappen
Turkije haalt Russisch vliegtuig neer, internationale coalitie tegen Daesh/IS lijkt te klappen
Voortgangsrapport 2015: EU tikt Turkije op de vingers
Voortgangsrapport 2015: EU tikt Turkije op de vingers
Voortgangsrapport 2015: EU tikt Turkije op de vingers
Voortgangsrapport 2015: EU tikt Turkije op de vingers
Voortgangsrapport 2015: EU tikt Turkije op de vingers
Aan het roer: de grondwet en de economie als AKP's hoofdpijndossiers
Aan het roer: de grondwet en de economie als AKP's hoofdpijndossiers
Aan het roer: de grondwet en de economie als AKP's hoofdpijndossiers
Aan het roer: de grondwet en de economie als AKP's hoofdpijndossiers
Aan het roer: de grondwet en de economie als AKP's hoofdpijndossiers
Lees meer...